Friday 17 January 2014

Pencetak Raksasa 3D boleh MEMBINA RUMAH dalam masa Sehari . . .

Screenshot from youtube video by user TheJoMagoo – think IN pictures @1WORLD Community)

JohnnyAdam – Ahli-ahli sains di California berkata teknologi baru tidak lama lagi akan membolehkan pencetak 3D secara besar-besaran untuk membina keseluruhan rumah pelbagai peringkat dalam masa sehari.

University of Southern California Profesor Behrokh Khoshnevis telah selama bertahun-tahun telah bekerja pada teknologi percetakan bangunan yang dipanggil “kontur kerajinan,” dan telah memperoleh penghargaan dari orang-orang yang Pencipta Dewan Negara of Fame dan juga NASA untuk usahanya. Tidak lama kemudian, dia berkata, dia akan dapat menggunakan sistem itu untuk mewujudkan struktur keseluruhan daripada konkrit menggunakan apa asasnya adalah pencetak 3D raksasa.

Sama seperti model penggemar asas membiarkan pereka mencipta objek 3 dimensi dari bawah ke atas, Khoshnevis berkata kontur kerajinan sedang berusaha membawa teknologi ini kepada alam pembinaan bandar.

Giant 3D printer Could build HOMES in under a Day

Scientists in California say new technology will soon allow massive 3D printers to build entire multi-level houses in under a day.

University of Southern California Professor Behrokh Khoshnevis has for years been working on a building printing technology called “contour crafting,” and has earned accolades from the likes of the National Inventors Hall of Fame and even NASA for his efforts. Soon, he says, he’ll be able to use that system to create entire structures out of concrete using what is essentially a gigantic 3D printer.

Just as basic hobbyist models let designers create three-dimensional objects from bottom to top, Khoshnevis says contour crafting is working on bringing that technology to the realm of urban construction.



Ia “pada dasarnya meningkatkan skala percetakan 3D dengan skala bangunan,” Khoshnevis memberitahu MSN baru-baru ini.

Semuanya dibuat secara automatik pada masa ini, profesor itu kepada pemberita, dari kasut dan pakaian untuk peralatan rumah dan kereta.

“Satu-satunya perkara yang masih dibina oleh tangan bangunan ini,” katanya.

Sekiranya ahli sains atas landasan, tidak lama lagi orang akan dapat mempunyai, rumah 3D bercetak adat- dibina dalam masa kurang daripada 24 jam.

Model penggemar mesin 3D-percetakan yang ada untuk hanya beberapa ratus dolar dan membolehkan pemaju memberi makan spindles plastik dan polimer ke dalam mesin yang memindahkan pelan induk digital ke produk nyata semua jenis.

Dengan mengambil teknologi ini ke tahap yang lebih besar dan menggunakan konkrit, bukan plastik, Khoshnevis difikirkan dia boleh dapat untuk merevolusikan cara rumah dan struktur lain dibina.

It is "basically scaling up 3D printing to the scale of building," Khoshnevis told MSN recently.

Everything is being made automatically nowadays, the professor told reporters, from shoes and clothes to home appliances and automobiles.

“The only thing that is still built by hands are these buildings,” he said.

Should the scientist stay on track, soon people will be able to have custom-built, 3D-printed homes in less than 24 hours.

Hobbyist models of 3D-printing machines are currently available for only a few hundred dollars and lets developers feed spindles of plastics and polymers into a machine that transfers digital blueprints into tangible products of all sorts.

By taking this technology to a bigger level and using concrete, not plastic, Khoshnevis thinks he may be able to revolutionize the way homes and other structures are built.

Screenshot from youtube video by user TheJoMagoo (think IN pictures @1WORLD Community)

Proses ini bermula dengan meratakan kawasan di mana sebuah rumah 3D dicetak tidak lama lagi akan dibina, dan kemudian parit yang digali di sekitar perimeter dan diisi dengan konkrit. Sistem rel kemudian didirikan di tepi yayasan itu, dan aneh percetakan sendiri kemudiannya diturunkan ke bawah menggunakan kren dan diberi makan bahan-bahan bangunan.

Seperti pencetak 3D tradisional, sistem teliti tumpahan keluar bahan-bahan lapisan oleh lapisan mesin mengembang dengan ketinggian kira-kira dua cerita, secara konsisten membina menaik konkrit lebih banyak dipunggah. Bukannya ditinggalkan dengan mainan plastik atau kerana beberapa telah dilakukan baru-baru ini, senjata, proses ini akan ideal tidak lama lagi cukup berakhir dengan struktur keseluruhan dicipta daripada hampir apa-apanya.

“Dengan menggunakan proses ini, sebuah rumah atau sebuah koloni rumah, masing-masing dengan mungkin reka bentuk yang berbeza, boleh secara automatik dibina dalam satu larian tunggal,” laman web kontur kerajinan berbunyi. Reka bentuk mengambil Tambahan akaun yang perlu ditambah selepas fakta, seperti paip, lapisan elektrik dan tingkap, yang kemudiannya boleh dengan mudah dilengkapi sekali seluruh struktur adalah pepejal dan berdiri.

The process begins with leveling the area where a 3D-printed house will soon be built, and then trenches are dug around the perimeter and filled with concrete. A system of rails is then erected on the sides of the foundation, and the printing contraption itself is then lowered down using a crane and fed the building materials.

Like traditional 3D printers, the system carefully spills out those materials layer by layer as the machine expands to a height of roughly two stories, consistently building upward as more concrete is unloaded. Instead of being left with a plastic toy or, as some have made possible recently, a gun, this process would ideally soon enough end with an entire structure created from close to nothing.

“Using this process, a single house or a colony of houses, each with possibly a different design, may be automatically constructed in a single run,” the Contour Crafting website reads. The designs take into account additions that would need to be added after the fact, like plumbing, electrical lining and windows, which can then be easily outfitted once the rest of the structure is solid and standing.


Kontur kerajinan boleh menjadi alat yang kritikal berhubung dengan cepat membina struktur di kawasan bandar yang berkembang pesat, laman web ini berterusan, atau, harus peluang timbul, tempat peristiwa yang sedikit lebih daripada dunia ini. Para saintis yang terlibat mengatakan bahawa mereka telah menjalankan kajian yang boleh digunakan untuk meletakkan rumah 3D dicetak akhirnya di planet-planet lain, dan mendakwa bahawa “Kontur kerajinan yang paling mungkin akan menjadi salah satu yang beberapa pendekatan boleh dilaksanakan untuk struktur bangunan di Bulan dan Marikh, yang menjadi sasaran untuk penjajahan manusia sebelum akhir abad baru.” Khoshnevis juga berkata bahan dilombong dari permukaan lunar boleh digunakan untuk membuat rumah-rumah ini.

Dalam pada itu, laman web kontur kerajinan itu mencadangkan mereka meneroka pilihan di Bumi. Khoshnevis mengatakan bahawa ciptaannya yang boleh membantu menempatkan semula orang yang telah melarikan diri jauh dari kampung halaman mereka kerana peperangan, kegawatan ekonomi dan bencana alam, dan boleh menawarkan “perumahan yang mampu dimiliki dan bermaruah” untuk miskin.

Contour Crafting could be a critical tool with regards to quickly building structures in booming urban areas, the website continues, or, should the opportunity arise, locales that are a bit more out of this world. The scientists involved say that they’ve conducted research that could be used to put 3D-printed homes eventually on other planets, and claim that “Contour Crafting will most probably be one of the very few feasible approaches for building structures on the Moon and Mars, which are being targeted for human colonization before the end of the new century.” Khoshnevis even says materials mined from the lunar surface could be used to create these homes.

In the meantime, Contour Crafting’s website suggests they’re exploring options on Earth. Khoshnevis says that his invention could help relocate people who have been uprooted from their hometowns due to war, economic turmoil and natural disasters, and could offer “affordable and dignified housing” for the impoverished.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.