Firman Allah Ta’ala: “Dan aku tidak meminta
kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku);
balasanku hanyalah terserah kepada Allah Tuhan sekalian alam.” (GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN:
'No Reward Do I Ask Of You For It: MY REWARD IS ONLY FROM THE LORD OF THE
UNIVERSE'. (QS 26:109)
Bangunan 15 tingkat Super Nipis. Apabila tanah mahal atau dalam bekalan pendek - atau
kedua-duanya, seperti yang berlaku di metropolis utama dunia - pemaju hartanah
pintar sebenar tidak turun, mereka melihat ke atas. Tetapi, lama, bangunan nipis
adalah lebih mahal untuk membina kerana bentuk ianya memerlukan kawasan dinding
yang lebih luar untuk menyertakan jumlah yang sama ruang berbanding dengan
struktur dengan pelan persegi. Sama ada cara, bangunan-bangunan super-kurus
memberi makna baru kepada frasa "sekarang anda melihat mereka, kini anda
tidak", dan mewakili tempat-tempat menarik untuk mengambil gambar.
15 Super
thin Buildings. When land is expensive or in short supply - or both, as is the
case in world’s major metropolises - smart real estate developers don’t get
down, they look up. But, long, thin buildings are more expensive to construct
because their shape requires more exterior wall area to enclose the same volume
of space compared to a structure with a square plan. Either way, these
super-skinny buildings are giving new meaning to the phrase "now you see
them, now you do not", and represent interesting places for taking photos.
TAPAK ARKEOLOGI menakjubkan di Syria. Syria di ambang konflik terbuka berpotensi merosakkan, tetapi apa yang sering dilupakan adalah warisan arkeologi kaya negara ini embattled memiliki, dan mereka juga akan terancam jika cita-cita imperialis pemimpin Amerika Syarikat gabungan barat dipenuhi . . . (STUNNING ARCHAEOLOGICAL SITES IN SYRIA. Syria on the brink of a potentially destructive open conflict, but what is often forgotten are the rich archaeological heritages this embattled nation possesses, and they too will be threatened if the US lead western coalition's imperial ambition is fulfilled . . .)
GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN:'No Reward Do I Ask Of You For It: MY REWARD IS ONLY FROM THE LORD OF THE UNIVERSE'. (QS 26:109)
Syria mempunyai salah satu warisan arkeologi terkaya di DUNIA. Di persimpangan Afrika, Asia dan Eropah, negara itu memegang tanda-tanda banyak empayar yang besar di dunia. Dari tablet kuneiform of Ebla ke bandar-bandar Rom yang menakjubkan, di sini adalah tujuh daripada tapak arkeologi yang paling menakjubkan di Syria.
Syria has one of the world's richest archaeological heritages. At the crossroads of Africa, Asia and Europe, the country holds the marks of many of the world's great empires. From the cuneiform tablets of Ebla to stunning Roman cities, here are seven of the most amazing archaeological sites in Syria.
Karun Tablet/Trove of tablets
Kota purba Ebla, atau Mardikh Beritahu, pertama kali ditemui kira-kira 34 batu (55 km) selatan Aleppo oleh ahli arkeologi Itali Paolo Matthiae pada tahun 1964. Bandar ini berkembang daripada kira-kira 3,000 hingga 2,500 tahun lalu, tetapi menunjukkan tanda-tanda yang telah diduduki secara berterusan sejak sekurang-kurangnya 3000 SM Ahli-ahli arkeologi menemui harta sebanyak 20,000 tablet kuneiform ditulis dalam skrip Sumeria. Tablet, yang kebanyakannya adalah berhubung ekonomi, memberi rupa belum pernah terjadi sebelumnya pada kehidupan seharian untuk penduduk di bandar purba.
The ancient city of Ebla, or Tell Mardikh, was first discovered about 34 miles (55 km) south of Aleppo by Italian archaeologist Paolo Matthiae in 1964. The city flourished from about 3,000 to 2,500 years ago, but shows signs of having been continuously occupied since at least 3000 B.C. Archaeologists unearthed a trove of 20,000 cuneiform tablets written in a Sumerian script. The tablets, which mostly pertained to economics, provided an unprecedented look at everyday life for inhabitants of the ancient city.
Apamea adalah sebuah bandar purba yang diasaskan oleh Nicator Raja Seleucid dalam 300 SM Di bandar besar, yang diasaskan di tebing Sungai Orontes, bongkaknya setengah juta rakyat di kemuncaknya. Bandar ini menjadi sebahagian daripada Empayar Rom di 64 SM
Gempa bumi musnah metropolis megah pada AD 115, dan diserang penakluk asing bandar dibina semula pada abad ke-7, tetapi pengunjung masih boleh melihat deretan tiang yang menakjubkan.
Apamea was an ancient city founded by the Seleucid King Nicator in 300 B.C. The vast city, founded on the banks of the Orontes River, boasted half a million citizens at its peak. The city became part of the Roman Empire in 64 B.C.
An earthquake destroyed the majestic metropolis in A.D. 115, and foreign conquerors sacked the rebuilt city in the seventh century, but visitors can still view its stunning colonnade.
Bosra pernah jadi ibu wilayah Rom Arabia. Bandar ini pertama kali disebut dalam tablet Mesir didapati di Tell El ‘Amarna yang berusia hampir 3,400 tahun, dan orang-orang Nabatea memerintah kawasan dalam tahun-tahun kemudian. Dalam AD 106, Bosra menjadi sebahagian daripada Empayar Rom. Semasa zaman kegemilangannya Bosra adalah sebuah pos perdagangan sempadan di mana rombongan Arab akan membeli bekalan untuk menjejaki laluan trek panjang mereka.
Bandar ini adalah sebahagian besarnya utuh, dengan kesan setiap pemerintah empayar masih kekal hari ini. Bandar ini menempatkan sebuah teater disetiapnya dipelihara abad ke-2 Rom, salah satu masjid tertua yang masih hidup di DUNIA dan Cathedral Kristian dari tempoh Byzantine.
Bosra was once the capital of the Roman province of Arabia. The city was first mentioned in Egyptian tablets found at Tell el-Amarna that are nearly 3,400 years old, and the Nabateans ruled the area in later years. In A.D. 106, Bosra became part of the Roman Empire. During its heyday Bosra was a frontier trading post where Arabian caravans would buy supplies for their long treks.
The city is largely intact, with traces of each ruling empire remaining today. The city houses a stunningly preserved second-century Roman theatre, one of the oldest surviving mosques in the world and a Christian Cathedral from the Byzantine period.
Kota purba Aleppo telah terus menduduki sekurang-kurangnya 5,000 tahun. Sepanjang perjalanan, ia telah diperintah oleh hampir setiap empayar utama, dari orang Het kepada orang Asyur dengan Mongol kepada Uthmaniyyah. Bandar, yang terbesar di Syria, mempunyai sebuah masjid abad ke-12 secara besar-besaran dan benteng abad ke-13. Benteng telah dibina di atas memberitahu, atau bukit arkeologi, yang bermula sejak sekurang-kurangnya 3000 SM
The ancient city of Aleppo has been continuously occupied for at least 5,000 years. Along the way, it has been ruled by nearly every major empire, from the Hittites to the Assyrians to the Mongols to the Ottomans. The city, the largest in Syria, boasts a massive 12th-century mosque and a 13th-century citadel. The citadel itself was built on a tell, or archaeological mound, that dates back to at least 3000 B.C.
Damsyik, ibu kota Syria, telah ditubuhkan dalam sekitar yang ke-3 millennia BC. Tetapi penggalian di luar bandar, pada Tell Ramad, menunjukkan manusia telah tinggal di kawasan itu untuk sekurang-kurangnya 8,000 hingga 10,000 tahun. Pada zaman pertengahan, bandar yang dibangunkan industri kraf yang berkembang pesat, khususnya dalam pembikinan renda dan pedang. Jejak warisan purba di bandar ini masih kekal hari ini di sebuah kuil Era-Roman kepada tuhan Musytari, tembok bandar purba Rom dan sebuah masjid Umayyah abad ke-8. (5 Fakta mengejutkan Mengenai Kebudayaan Syria)
Damascus, the capital of Syria, was founded sometime in the third millennia B.C. But excavations outside the city, at Tell Ramad, suggest humans have been living in the area for at least 8,000 to 10,000 years. In Medieval times, the city developed a booming craft industry, specializing in the fabrication of lace and swords. Traces of the city's ancient heritage still remain today in a Roman-Era temple to the god Jupiter, ancient Roman city walls and an eighth-century Umayyad mosque. (5 Surprising Cultural Facts About Syria)
Bandar Oasis Palmyra pernah di pertalian laluan perdagangan yang menghubungkan Rom ke India, Parsi dan China. Bandar ini pertama kali disebut SM dalam abad ke-2, tetapi berkembang terkenal sebagai sebuah bandar rombongan apabila ia berada di bawah kawalan Rom. Walaupun dipecat pada AD 272, banyak kesan kota lama masih kekal, termasuk colonnades, sebuah kuil untuk Ba'al, kem Diocletian - sebuah kompleks tentera yang besar - dan perkuburan yang luas di luar bandar.
The oasis city of Palmyra was once at the nexus of trade routes connecting Rome to India, Persia and China. The city was first mentioned in the second century B.C., but grew in prominence as a caravan city when it came under Roman control. Despite being sacked in A.D. 272, many traces of the ancient city still remain, including colonnades, a temple to Ba'al, Diocletian's camp - a large military complex - and a vast necropolis outside the city.
Dipelihara baik istana Krak Des Chevalier yang menakjubkan di barat Syria telah dibina oleh Knights hospitalier antara 1142 dan 1170. Kesatria didakwa mempertahankan Tanah Suci semasa Perang Salib Pertama. Sultan (Baibars, Sultan Mamluk dari Mesir) merampas istana 1271, dibaiki beberapa kerosakan dan digantikan gereja dengan masjid. Tetapi benteng disetiap dipelihara masih kelihatan banyak seperti yang berlaku pada abad ke-13.
Malangnya, perang saudara telah mengambil tol pada kubu purba Crusader: Beberapa laporan menunjukkan bahawa istana itu telah rosak pada bulan Julai 2013.
The amazingly well-preserved Krak Des Chevalier castle in western Syria was built by the Hospitalier Knights between 1142 and 1170. The knights were charged with the defense of the Holy Land during the First Crusade. A Sultan [Baibars, the Mamluk Sultan of Egypt] seized the castle in 1271, repaired some of the damage and replaced the chapel with a mosque. But the stunningly preserved fortress still looks much as it did in the 13th century.
Unfortunately, the civil war has taken its toll on the ancient Crusader stronghold: Several reports indicate that the castle was damaged in July 2013.
Firman Allah Ta’ala: “Dan aku tidak meminta
kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku);
balasanku hanyalah terserah kepada Allah Tuhan sekalian alam.” (GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN:
'No Reward Do I Ask Of You For It: MY REWARD IS ONLY FROM THE LORD OF THE
UNIVERSE'. (QS 26:109)
Exocoetidae,
biasanya dipanggil Ikan Terbang, adalah keluarga ikan yang dinamakan untuk
keupayaan yang muncul keluar dari air dan meluncur untuk jarak jauh dengan
sirip terulur dadanya. Bentuk diselaraskan torpedo ia membantu mengumpul cukup
kelajuan air untuk memecahkan permukaan, dan yang besar, sirip sayap seperti
mendapatkan ianya di udara. Setelah di udara, ikan ini boleh meluncur pada
jarak yang jauh.
Penerbangan
mereka biasanya kira-kira 50 meter, tetapi sesetengah ikan telah direkodkan
untuk terbang sehingga 200 meter atau lebih. Beberapa spesies ikan terbang
mempunyai sirip perut membesar serta sirip dada membesar, yang membolehkan
mereka untuk terbang lebih daripada 2 glider bersayap (sehingga 400 meter), dan
mempunyai cara menggerakkan lebih besar. Ikan ini dikenali sebagai ikan terbang
4 bersayap.
Exocoetidae,
commonly called Flying Fish, is a family of fishes aptly named for their
ability to emerge out of the water and glide for long distances with their
outstretched pectoral fins. Their streamlined torpedo shape helps them gather
enough underwater speed to break the surface, and their large, wing-like fins
get them airborne. Once in the air, these fishes can glide over considerable
distances.
Their
flights are typically around 50 meters, but some fishes have been recorded to
fly up to 200 meters or more. Some species of flying fish have enlarged pelvic
fins as well as enlarged pectoral fins, which allows them to fly further than
two winged gliders (up to 400 meters), and have far greater manoeuvrability.
These fishes are known as four-winged flying fish.
Untuk
meluncur ke atas keluar dari air, ikan terbang bergerak ekornya sehingga 70
kali sesaat. Ia kemudian merebak sirip dada dan tilts sedikit ke atas nya untuk
menyediakan lif. Pada akhir meluncur, ia lipatan sirip dada untuk memasukkan
semula laut, atau turun ekornya ke dalam air untuk menolak terhadap air untuk
mengangkat dirinya selama meluncur, mungkin berubah arah. Profil melengkung “sayap”
setanding dengan bentuk aerodinamik sayap burung. Ikan ini dikenali untuk
mengambil kesempatan daripada arus menaik dicipta oleh arus udara untuk
meningkatkan masa penerbangan.
To glide
upward out of the water, a flying fish moves its tail up to 70 times per
second. It then spreads its pectoral fins and tilts them slightly upward to
provide lift. At the end of a glide, it folds its pectoral fins to re-enter the
sea, or drops its tail into the water to push against the water to lift itself
for another glide, possibly changing direction. The curved profile of the
"wing" is comparable to the aerodynamic shape of a bird wing. The
fish is known to take advantage of updrafts created by air currents to increase
its time of flight.
Ikan
terbang dianggap telah berkembang keupayaan meluncur luar biasa untuk melarikan
diri dari pemangsa, di mana ianya mempunyai banyak pemangsa. Ia Pursuers termasuk
mackerel, tuna, ikan todak, marlin, dan ikan yang lain yang lebih besar.
Malangnya, gerakan ini mengelak tidak cukup untuk melarikan diri dari pemangsa
terbesar di DUNIA – yaitu manusia.
Flying
fish are thought to have evolved this remarkable gliding ability to escape
predators, of which they have many. Their pursuers include mackerel, tuna,
swordfish, marlin, and other larger fish. Unfortunately, this evasive manoeuvre
is not enough to escape the biggest predator on earth - humans.
Ikan
terbang secara komersil memancing di negara-negara Asia seperti Jepun, Vietnam
dan China, termasuk Caribbean di mana ia adalah makanan istimewa diingini.
Dalam masakan Jepun, ikan yang digunakan untuk membuat beberapa jenis sushi. Ia
juga merupakan makanan
ruji dalam diet rakyat Tao dari Taiwan. Di Barbados,
ikan terbang diancam oleh pencemaran dan penangkapan ikan berlebihan, mengubah
kejadian ikan terbang di perairan Barbados. Ini mencetuskan kontroversi
penangkapan ikan di antara Barbados dan Trinidad & Tobago.
Flying
fish is commercially fished in Asian countries such as Japan, Vietnam and
China, including the Caribbean where it’s a coveted delicacy. In Japanese
cuisine, the fish is used to make some types of sushi. It is also a staple in
the diet of the Tao people of Taiwan. In Barbados, flying fish were threatened
by pollution and overfishing, changing the occurrences of flying fish in the
waters off of Barbados. This sparked a fishing controversy between Barbados and
Trinidad & Tobago.
Imej
atas/Top image: Ikan terbang merah jambu-sayap sejurus selepas berlepas (Pink-wing
flying fish shortly after take-off). Kredit/Credit: Wikimedia
Commons.
Firman Allah Ta’ala: “Dan aku tidak meminta
kepada kamu sebarang upah mengenai apa yang aku sampaikan (dari Tuhanku);
balasanku hanyalah terserah kepada Allah Tuhan sekalian alam.” (GOD Almighty Say in the HOLY 'QURAN:
'No Reward Do I Ask Of You For It: MY REWARD IS ONLY FROM THE LORD OF THE
UNIVERSE'. (QS 26:109)
Semua
naik ke atas bas dan kereta api. Pemurni Perjalanan biasanya menjauhkan diri
dari bas pelancongan. Sesungguhnya mengalami tempat yang memerlukan melakukan
lebih daripada menangkap kelibat tempat pelancongan utama melalui tingkap bas.
Tetapi
bersiar-siar berasaskan kenderaan boleh menjadi cara yang baik untuk
mendapatkan rasa visual sesuatu tempat sebelum menyelam dalam untuk melihat
dengan lebih dekat.
Banyak
bandar-bandar terbaik di DUNIA mempunyai rangkaian pengangkutan awam yang boleh
dipercayai, selamat dan berguna yang menawarkan jenis yang sama pengalaman
bersiar-siar sebagai bas pelancongan, tolak harga yang tinggi (dan panduan).
Dari kereta api tinggi yang menawarkan pemandangan luas jalan-jalan ke feri
yang menyediakan panorama latar langit hebat dan bas klasik yang memberi penunggang
rasa mercu tanda bandar yang paling terkenal, terdapat banyak peluang untuk
melihat pemandangan yang terbaik di bandar raya itu.
Kereta api San
Francisco, kereta kabel
Kebanyakan
orang masih mengaitkan pengangkutan awam di San Francisco dengan kereta kabel
ikon. 3 laluan kereta kabel masih beroperasi, walaupun ia kebanyakannya
digunakan oleh pelancong, bukan commuters.
Kedua-dua
Bay Area Rapid Transit (BART) kereta api dan kereta api Muni aliran ringan San
Francisco menyediakan akses ke seluruh bandar dan Bay Area yang lebih luas. Kad
transit awam dipanggil Kad Clipper adalah versi ‘Golden Gate City of Tiram’ Kad
atau London Kad Octopus Hong Kong. Clipper ini boleh digunakan ke atas semua
bentuk transit Bay Area, termasuk di beberapa feri dan serantau Caltrain yang
beroperasi dari San Francisco ke San Jose. Feri yang disebutkan di atas
perjalanan di seluruh Bay, meninggalkan dari San Francisco pantai dan lulus
tempat terkenal seperti Golden Gate Bridge dan Alcatraz.
Great
public transit options for sightseeing. All aboard buses and trains. Travel
purists usually shy away from tour buses. Truly experiencing a place requires
doing more than catching a glimpse of the major sights through a bus window.
But
vehicle-based sightseeing can be a great way to get a visual taste of a place
before diving in for a closer look.
Many of
the world's best cities have reliable, safe and useful public transportation
networks that offer the same type of sightseeing experience as a bus tour,
minus the high prices (and the guide). From elevated trains that offer a
bird’s-eye view of the streets to ferries that provide awesome skyline
panoramas and classic buses that give riders a taste of the most famous urban
landmarks, there are plenty of chances to see the best sights in the city.
San Francisco's trains,
cable cars
Most
people still associate public transportation in San Francisco with the iconic
cable car. Three cable car routes are still in operation, though they are
mainly used by tourists, not commuters.
Both Bay Area Rapid Transit
(BART) trains and San Francisco’s Muni light rail trains provide access to the
rest of the city and the wider Bay Area. A public transit card called a Clipper
Card is the Golden Gate City's version of London's Oyster Card or Hong Kong's
Octopus Card. The Clipper can be used on all forms of Bay Area transit,
including on some ferries and the regional CalTrain that runs from San
Francisco down to San Jose. The aforementioned ferries travel all around the
Bay, leaving from the San Francisco waterfront and passing famous sights like
the Golden Gate Bridge and Alcatraz.
Brussels
trem. Brussels merupakan sebuah bandar kereta jalan. Terdapat tidak kurang
daripada 17 laluan, masing-masing menawarkan satu set unik pandangan. Beberapa
trek dalam Brussels berjalan melalui hutan taman, manakala yang lain melalui
jalan raya yang sempit di kawasan perumahan bersejarah atau lulus istana hiasan
dan bangunan moden anggun.
Trem
tidak mempunyai hak cara apabila jejak mereka berjalan di tepi jalan-jalan,
jadi ini adalah pasti bukan satu cara sangat pantas untuk mendapatkan sekitar.
Walau bagaimanapun, kereta-kereta jalan masih banyak digunakan, dengan anggaran
baru-baru ini meletakkan jumlah tunggangan setiap tahun di lebih daripada 70
juta. Penunggang boleh membeli pas 10-perjalanan atau satu hari pas perjalanan
tanpa had untuk melihat seluruh bandar melalui tingkap trem.
Brussels'
trams. Brussels is a city of street cars. There are no fewer than 17 routes,
each offering a unique set of views. Some of the tracks in Brussels run through
forested parkland, while others swerve through narrow roads in historic
residential areas or pass ornate palaces and sleek modern buildings.
Trams do not have right of
way when their tracks run along the side of the streets, so this is certainly
not a super-fast way to get around. However, these street cars are still
heavily used, with a recent estimate putting the total number of rides per year
at more than 70 million. Riders can buy a 10-ride pass or a one-day unlimited
ride pass to see the entire city through a tram window.