Satu persembahan artis, kelas pemusnah
Zumwalt (An artist rendering of the Zumwalt class destroyer) © Wikipedia
nUSANTARa - Kapal
perang stealth maju Tentera Laut Amerika Syarikat USS Zumwalt memulakan ujian
di laut pertamanya pada Isnin. Kos pemusnah baru lebih $ 4 bilion untuk
membina, mengambil beberapa dekad untuk membina daripada konsep dan reka bentuk
tidak tanpa kontroversi dan risiko yang berpotensi.
Terbesar
pemusnah pernah berpandu-peluru berpandu Tentera Laut, USS Zumwalt, kiri Bath
Iron Works di sungai Kennebec di Maine untuk menguji kepercayaan laut.
US
Navy’s largest guided-missile destroyer
begins first sea trials . . .
The US
Navy’s advanced stealth warship USS Zumwalt began its first sea trials on
Monday. The new destroyer cost over $4 billion to build, took several decades to
construct from concept, and its design is not without controversy and potential
risk.
"Sejak
beberapa hari yang akan datang, Tentera Laut akan menunjukkan banyak sistem
utama dan teknologi kapal," kata Kapten. Thurraya Kent, seorang jurucakap
Tentera Laut, menurut Associated Press. "Angkatan Laut dan pembina kapal
yang sedang melaksanakan program ujian ini pertama kapal kelas dengan ketegasan
yang melampau dan awal ini di laut dalam tempoh akan membolehkan untuk mengenal
pasti isu lebih awal dan pengurangan risiko."
“Over the
next several days, the Navy will demonstrate many of the ship’s key systems and
technologies,” said Capt. Thurraya Kent, a Navy spokeswoman, according to the
Associated Press. “The Navy and the shipbuilder are executing the test program
of this first of class ship with extreme rigor and this initial at-sea period
will allow for earlier issue identification and risk mitigation.”
And there she goes, the Navy's stealth destroyer, the USS
Zumwalt, headed to see past Popham Beach (Dan itu dia akan pergi, pemusnah
stealth Tentera Laut, USS Zumwalt, yang diketuai untuk melihat masa lalu pantai
Popham) #Maine #Zumwalt 10:44 PM -
7 Dec 2015
Pada 600
kaki panjang, Zumwalt adalah diselaraskan pemusnah peluru berpandu dengan
senjata laser dan antena, serta pemanduan elektrik pendorongan direka untuk
menggantikan armada semasa tentera laut pemusnah Arleigh-Burke. Lebihan kos dan
kelewatan program mengetuai Tentera Laut untuk menghadkan pengeluaran pada 3,
dengan anggaran kos ke atas $12.3 billion keseluruhan, peningkatan 37 % peratus
pada awal anggaran $8.9 billion. Jumlah kos yang mungkin untuk mencapai $22
billion, menurut AP.
At 600
feet long, the Zumwalt is a streamlined guided-missile destroyer with laser
weapons and antennas, as well as electric drive propulsion designed to replace
the Navy’s current fleet of Arleigh-Burke destroyers. Cost overruns and program
delays led the Navy to cap production at three, with costs estimated to top
$12.3 billion total, a 37 percent increase on the initial $8.9 billion
estimate. Total costs are likely to reach $22 billion, according to AP.
The US Navy's largest destroyer ever built, USS Zumwalt,
just launched for sea trials. Cost: $4.3 billion (Pemusnah Tentera Laut Amerika
Syarikat yang terbesar pernah dibina, USS Zumwalt, hanya dilancarkan untuk
ujian di laut. Kos: $4.3 billion). 1:44 AM - 8 Dec
2015
Pada
16,000 tan, kapal itu boleh beroperasi secara bebas atau sebagai sebahagian
daripada kumpulan pembawa serangan, dan mampu peperangan pelbagai misi -
anti-udara, anti-kapal selam dan anti-permukaan. Ia mempunyai 80 periferal pelancaran
sistem menegak, 2 maju 155 milimeter sistem
senjata api, dan 2 30 mm dekat dalam senjata. Tanjakan bot tegas yang boleh
memuatkan 2 bot pam, dan ia mempunyai penerbangan kapasiti lapang yang cukup
untuk 2 helikopter Seahawk, atau satu Seahawk dan 3 pesawat, mengikut fakta
fail Tentera Laut Amerika Syarikat.
At 16,000
tons, the ship can operate independently or as part of a carrier strike group,
and is capable of multi-mission warfare – anti-air, anti-submarine and
anti-surface. It has 80 peripheral vertical launch systems, two advanced 155
millimeter guns systems, and two 30 mm close-in guns. Its stern boat ramp can
fit two rigid hull inflatable boats, and it has aviation capacity roomy enough
for two Seahawk helicopters, or one Seahawk and three drones, according to the
US Navy fact file.
The USS Zumwalt Deck Looks Like a Part of an Imperial
Star Destroyer (USS Zumwalt Deck Kelihatan Seperti Sebahagian daripada
Destroyer Imperial Star)
Ciri-ciri
reka bentuk yang menyebabkan kontroversi, walaupun. Penerangan seperti tidak
menarik perhatian"papak berat sebelah techno aisberg" merujuk kepada
jambatan piramid seperti, yang Tentera Laut berkata, "mengurangkan [s]
keratan rentas radar kapal, membuat kapal yang kurang boleh dilihat oleh radar
musuh di laut."
Its
design features are causing controversy, though. Unflattering descriptions such
as a “slab-sided techno iceberg” refer to its pyramid-like bridge, which the
Navy said “reduce[s] the ship’s radar cross section, making the ship less
visible to enemy radar at sea.”
How exciting to see this special photo from a Bath
resident of the Zumwalt destroyer underway in the Kennebec River (Bagaimana
menarik untuk melihat foto khas ini dari seorang penduduk Bath pemusnah Zumwalt
yang dijalankan di Sungai Kennebec) 8:10 AM - 8
Dec 2015
Kemudian
ada badan tumblehome itu, depan bersudut gelombang-piercing di mana kapal-dua
belah cerun keluar daripada masuk, menurut Pertahanan News, yang bertujuan
untuk kepingan melalui gelombang sebanyak menaiki mereka.
Bentuk
badan kapal di mana rasuk kapal yang sempit dari garis air ke dek atas tidak
pernah dilihat dalam reka bentuk bot sejak Perang Rusia-Jepun pada tahun 1905,
apabila pereka limbungan kapal Perancis digunakan tumblehome pemikiran ia akan
mewujudkan keyakinan laut yang lebih baik. Apa yang mereka dapati adalah bahawa
ia mewujudkan masalah kestabilan, tetapi ia mengambil Rusia untuk mencari ia
sesuai untuk mengemudi melalui terusan.
Then
there is the tumblehome hull, a wave-piercing angled front where the ship’s
sides slope outward rather than inward, according to Defense News, which
intended to slice through waves as much as ride them.
The hull
form where the beam of the vessel is narrowed from the water-line to the upper
deck has not been seen in boat design since the Russo-Japanese War in 1905,
when French shipyard designers used the tumblehome thinking it would create
better sea worthiness. What they found was that it created stability problems,
but it took the Russians to find it was ideal for navigating through canals.
This Is The Navy's New Zumwalt-Class Destroyer Out At Sea
For The Very First Time on (Ini Adakah Destroyer New Zumwalt-Class Tentera Laut
keluar di laut buat kali pertama padanya) @kinja http://foxtrotalpha.jalopnik.com/this-is-the-navys-newest-destroyer-out-at-sea-for-the-v-1746694657
Lukisan
pada sejarahnya, Pertahanan News melaporkan pada tahun 2007, sekurang-kurangnya
8 pegawai dan bekas, jurutera tentera laut, arkitek dan penganalisis tentera
laut berkata mereka bimbang tentang kestabilan kapal, meningkatkan kebimbangan mengenai
"berguling", "Melibas," dan kira-kira yang keupayaan
stealth.
"Stealth
adalah BS untuk memulakan dengan dan masih BS," kata seorang pengkritik,
arkitek laut awam, memberitahu Pertahanan News.
"Masalahnya
ialah bahawa sebagai padang kapal dan berhela di laut, jika anda mempunyai
tumblehome bukannya suar, anda tidak mempunyai tenaga pembetul untuk membuat
kapal yang datang kembali ke atas," Ken Brower memberitahu keluar.
"Pada DDG 1000 [Zumwalt], dengan gelombang yang datang pada anda dari
belakang, kapal pitches ke bawah apabila,
ia boleh kehilangan kestabilan melintang sebagai buritan keluar dari air - dan
pada dasarnya bergolek."
Drawing
on that history, Defense News reported in 2007 that at least eight current and
former officers, Navy engineers, architects and naval analysts said they were
concerned about the ship’s stability, raising concerns about “rolling over,”
“flipping,” and about its stealth ability.
“Stealth
was BS to start with and is still BS,” one critic, a civilian naval architect,
told Defense News.
“The
trouble is that as a ship pitches and heaves at sea, if you have a tumblehome
instead of flare, you have no righting energy to make the ship come back up,”
Ken Brower told the outlet. “On the DDG 1000 [Zumwalt], with the wave coming at
you from behind, when a ship pitches down, it can lose transverse stability as
the stern comes out of the water – and basically roll over.”
IKYN: Leading this awesome new @USNavy destroyer: Capt. James Kirk! (IKYN:
terkemuka menggerunkan USNavy pemusnah baru:. Kapten James Kirk!) http://foxtrotalpha.jalopnik.com/this-is-the-navys-newest-destroyer-out-at-sea-for-the-v-1746694657
#Zumwalt
Pegawai-pegawai
dan jurutera Tentera Laut menegaskan reka bentuk yang selamat, dan mata untuk
ujian meluas menggunakan komputer dan pelbagai model berskala-turun yang telah
pun diuji.
Bersama-sama
dengan persoalan ciri reka bentuk dan kos berlebihan kebimbangan mengenai sama
ada pembinaan kapal seperti ini adalah penggunaan berhemat wang pembayar cukai
pada abad ke-21 - dan patut hak untuk peperangan masa depan.
"Tiada
kapal yang lebih menarik dalam cara yang ia menghubungkan masa lalu dengan
soalan-soalan yang mengelilingi masa depan perang tentera laut," Peter
Singer, felo kanan di New America Foundation, kepada AP. "Ia adalah
kedua-dua throwback dan kejayaan. Ia adalah saiz kapal perang Perang DUNIA I,
asalnya direka untuk pengeboman tembakan pantai, peranan ramai yang tidak pasti
kita juga perlu apa-apa lagi, tetapi benar-benar revolusi dengan cara lain."
Navy
officials and engineers insist the design is safe, and point to extensive
testing using computers and a variety of scaled-down models that have already
been tested.
Along
with questions over design features and costs overruns is concern about whether
shipbuilding of this kind is a prudent use of taxpayer’s money in the 21st
Century – and the right fit for future warfare.
“No ship
is more interesting in the way that it links the past with the questions that
surround the future of naval war,” Peter Singer, a senior fellow at the New
America Foundation, told AP. “It is a both a throwback and a breakthrough. It
is the size of a World War I battleship, originally designed for gunfire shore
bombardment, a role many are not sure we even need any more, but utterly
revolutionary in other ways.”