Friday 10 October 2014

BRITON mati disyaki Ebola di MACEDONIA, hotelnya DITUTUP . . .

Reuters/Mariana Bazo

tvR BRITON dengan gejala Ebola telah mati di Macedonia, kata pihak berkuasa tempa-tan. Hotel di Skopje di mana beliau tinggal telah ditutup, manakala Britain dan kakitangan hotel yang dikurung di dalam untuk mengelakkan kemungkinan jangkitan merebak.

Menurut pihak berkuasa Macedonia lelaki itu datang ke Skopje dari London pada 2 Oktober dan dibawa ke hospital pada hari Khamis di mana beliau mati beberapa jam kemudian.

Lelaki itu dilaporkan mengalami demam, muntah-muntah dan pendarahan dala-man. Keadaan yang semakin teruk dengan cepat, Dr Jovanka Kostovska suruhan-jaya kementerian untuk penyakit berjangkit berkata.

"Ini semua adalah tanda-tanda Ebola, yang menimbulkan syak wasangka dengan pesakit ini," Kostovska pada sidang akhbar.

Ujian telah dijalankan untuk melihat jika dia mempunyai Ebola dan telah dihantar ke Frankfurt Jerman untuk mengesahkan penyakit ini.

Jurucakap kerajaan Macedonia memberitahu BBC bahawa seorang sahabat BRI-TON lewat diberitahu pihak berkuasa tempatan bahawa mereka telah mengembara lurus dari UK dan tidak melawat negara yang terjejas akibat Ebola

Krew ambulans dan kakitangan hotel telah diasingkan untuk mengelakkan penyebaran jangkitan, dan bangunan hotel itu juga ditutup.

Jurucakap Kementerian Luar Macedonia berkata: "Saya boleh mengesahkan baha-wa orang British telah mati dan dia di hospital kerajaan di Skopje," Laporan bebas.

Jika diagnosis itu disahkan ia akan menjadi kes pertama seorang warganegara UK mati daripada Ebola.

"Kami menyedari laporan dan kami sedang mencari ke dalam mereka dengan segera," kata seorang jurucakap Pejabat Luar Negeri.

Keputusan akhir bedah siasat dan punca kematian akan diketahui dalam 48 jam.

Sehingga baru-baru ini, semua mangsa Ebola sama ada hidup atau melawat Afrika. Jururawat Sepanyol Teresa Romero adalah orang yg pertama di Eropah mengun-cup Ebola di luar Afrika.

BACA lagi: penyusutan sebalik kegagalan hospital Sepanyol untuk mengasingkan Ebola vicitim READ MORE: Underfunding behind Spanish hospital failure to isolate Ebola vicitim

BRITON  dies Of Suspected Ebola in MACEDONIA, 
his hotel Sealed OFF . . .

A Briton with symptoms of Ebola has died in Macedonia, local authorities said. The hotel in Skopje where he was staying has been sealed off, while another Briton and hotel staff are being kept inside to prevent possible spreading of infection.

According to Macedonian authorities the man came to Skopje from London on October 2 and was taken to hospital on Thursday where he died several hours later.

The man reportedly suffered from fever, vomiting and internal bleeding. His condition deteriorated rapidly, Dr. Jovanka Kostovska of the ministry's commission for infectious diseases said.

“These are all symptoms of Ebola, which raises suspicions with this patient," Kostovska told a news conference.

The tests have been carried out to see if he had Ebola and have been sent to Germany's Frankfurt to confirm the disease.

A Macedonian government spokesman told the BBC that a companion of the late Briton told the local authorities that they had travelled straight from the UK and had not visited countries affected by Ebola

The ambulance crew and the hotel staff were isolated to prevent spreading of infection, and the hotel building was also sealed off.

A spokesman from the Macedonian Foreign Ministry said: "I can confirm that a British person has died and he is in the state hospital in Skopje,” The independent reports.

If the diagnosis is confirmed it will be the first case of a UK citizen dying of Ebola.

“We are aware of reports and we are looking into them urgently,” a Foreign Office spokesperson said.

The final results of the autopsy and the cause of death will be known in 48 hours.

Until recently, all Ebola victims either lived or visited Africa. Spanish nurse Teresa Romero was the first person in Europe to contract Ebola outside Africa.



No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.