Saturday 18 January 2014

Serangan ISRAEL ke atas Tebing BARAT Palestin Meningkat 4 kali GANDA dalam tempoh kurang sedekad – PBB

Seorang lelaki Palestin berjalan di dalam rumahnya yang dibakar di kampung Tebing Barat Sinjil, berhampiran Ramallah November 14, 2013. (Reuters/Mohamad Torokman – think IN pictures @1WORLD Community)

JohnnyAdam – Satu misi pemantauan berterusan oleh pejabat Hal Ehwal Kemanusiaan PBB menunjukkan bahawa serangan oleh peneroka Israel di Palestin dan harta Palestin di Tebing Barat telah meningkat 4 kali ganda dalam tempoh 8 tahun lalu.

Terdapat 2,100 serangan ke atas rakyat Palestin oleh peneroka Israel di Tebing Barat yang diduduki sejak tahun 2006, dan serangan tahunan telah melonjak daripada 115 pada tahun 2006 kepada hampir 400 pada tahun 2013, menurut laporan, yang diterbitkan setiap 2 minggu, yang telah disampaikan oleh AP.

Kerosakan Berbeza dengan harta atau kecederaan kepada peneroka Israel adalah 98 pada tahun 2013.

Dalam tempoh 8 tahun yang lalu, 10 orang terbunuh oleh peneroka, dan 29 peneroka telah dibunuh oleh rakyat Palestin, menurut angka OCHA. Lebih daripada 1,700 rakyat Palestin cedera oleh peneroka atau oleh tentera dalam pertempuran, manakala 324 peneroka dan 37 askar cedera oleh rakyat Palestin di konfrontasi.

Bilangan struktur Palestin yang dirobohkan oleh pihak berkuasa Israel dan bilangan rakyat Palestin kemudiannya pelarian 2 kali ganda daripada 192 bangunan di 2012-393 pada tahun 2013 dan 279 orang pelarian di 2012-575 pada tahun 2013.

Walaupun IDF (tentera2 Israel) berkata dasar adalah untuk memintas setiap insiden kega-nasan ia boleh, rakyat Palestin mengatakan usaha mereka sering tidak berkesan.

Dalam satu siri peristiwa-peristiwa minggu lepas, yang pesat melambung di luar kawalan, tentera Israel dicabut pokok-pokok zaitun yang ditanam di atas tanah swasta Palestin oleh peneroka daripada penyelesaian Esh Kodesh.

Peneroka kemudian pergi dan rosak pokok-pokok zaitun milik kampung Palestin di Qusra, terdapat maka pertembungan batu membaling antara kedua-dua belah pihak dan rakyat Palestin ditangkap peneroka dan diadakan mereka selama lebih daripada 2 jam sehingga tentera tiba.

Dalam apa yang nampaknya satu tindakan membalas dendam, masjid telah dirosakkan di kawasan itu Rabu lepas dengan kata-kata “Arab keluar” dan “Revenge untuk darah yang tertumpah di Qusra”, ditulis dalam bahasa Ibrani di dinding.

Israeli attacks on West Bank Palestinians increase 4-fold 
in less than a decade – UN

An ongoing monitoring mission by the UN’s Humanitarian Affairs office shows that attacks by Israeli settlers on Palestinians and Palestinian property in the West Bank has gone up four fold in the last eight years.

There have been 2,100 attacks on Palestinians by Israeli settlers in the occupied West Bank since 2006, and annual attacks have shot up from 115 in 2006 to almost 400 in 2013, according to the reports, published every two weeks, which have been relayed by AP.

In contrast damage to Israeli property or casualties to settlers stood at 98 in 2013.

In the past eight years, 10 Palestinians were killed by settlers, and 29 settlers were killed by Palestinians, according to OCHA figures. More than 1,700 Palestinians were injured by settlers or by troops in clashes, while 324 settlers and 37 soldiers were hurt by Palestinians in confrontations.

The number of Palestinian structures demolished by the Israeli authorities and the number of Palestinians subsequently displaced doubled from 192 buildings in 2012 to 393 in 2013 and 279 people displaced in 2012 to 575 in 2013.

Although the IDF (the Israeli Army) says its policy is to intercept every incident of violence it can, Palestinians say their efforts are often ineffectual.

In a series of events last week, which rapidly spiraled out of control, Israeli troops uprooted olive trees planted on private Palestinian land by settlers from the Esh Kodesh settlement.

Settlers then went and damaged olive trees belonging to the Palestinian village of Qusra, there was then a stone throwing clash between the two sides and the Palestinians caught the settlers and held them for more than two hours until the army arrived.

In what was apparently an act of revenge, a mosque was defaced in the area last Wednesday with the words “Arabs out” and “Revenge for blood spilled in Qusra”, written in Hebrew on the walls.

Seorang lelaki Palestin berdiri berhampiran pintu dan dinding sebuah masjid yang telah dirosakkan di Kampung Tebing Barat Daerah Istiya, berhampiran penempatan Yahudi Ariel 15 Jan 2014. (Reuters/Abed Omar Qusini – think IN pictures @1WORLD Community)

Menurut Datuk Bandar Qusra, Abdel Azim Wadi, peneroka Israel telah teruk merosak kawasan di beberapa serangan. Beliau berkata kampung telah kehilangan separuh daripada tanah untuk penempatan Israel, dengan beratus-ratus pokok rosak, 18 kambing biri-biri dibunuh dan 6 kereta dibakar .

Menteri Pertahanan Israel, Moshe Yaalon, telah berkata beliau akan menunjukkan sifar toleransi kepada tindakan itu dan tujuh Israel telah dipersoalkan dan diletakkan di bawah tahanan rumah tetapi Palestin adalah tindakan lanjut ragu-ragu akan diambil.

Palestin mengatakan ada kempen di kalangan peneroka yang dikenali sebagai ‘tanda harga’, yang melibatkan melakukan tindakan keganasan sebagai sebahagian daripada dasar Israel perlahan-lahan yang menyita kawalan West Bank, dan bahawa tentera Israel melakukan sedikit untuk menghentikannya. Ia bermula pada tahun 2008, 3 tahun selepas Israel dibongkar penempatan di Gaza dan 4 di Tebing Barat, AP melaporkan.

Walaupun penempatan Israel di Tebing Barat adalah tidak sah di bawah undang-undang antarabangsa, terdapat kira-kira 500,000 peneroka Yahudi yang tinggal di sana.

Kolonel Eran Makov, timbalan komander divisyen Israel di Tebing Barat, menegaskan bahawa dia mempunyai perintah yang jelas untuk menghentikan semua keganasan antara orang awam di wilayah yang diduduki.

“Dasar IDF adalah untuk mengganggu dan menghentikan setiap kejadian apabila seseorang menyerang orang lain,” katanya.

Tetapi Amos Harel, wartawan tentera Israel untuk akhbar Haaretz berkata ramai askar muda percaya bahawa misi mereka adalah untuk melindungi peneroka Yahudi.

“Apabila pinggir melampau di kalangan peneroka melakukan keganasan terhadap rakyat Palestin, beberapa askar boleh menghayati secara dalaman ini dan mengubah tingkah laku mereka,” katanya.

Jurucakap polis Micky Rosenfeld berkata, pihak polis telah membentuk unit khas untuk menangani serangan ‘tanda harga’ memberi tumpuan kepada pengawasan, perisikan dan operasi menyamar tetapi walaupun ini angka PBB menunjukkan peningkatan yang stabil dalam bilangan serangan ke atas rakyat Palestin oleh peneroka.

Pokok-pokok Zaitun, yang menurut Palestin dibakar oleh penduduk Yahudi selepas serangan yang menikam, membakar berhampiran penempatan Yahudi di Tebing Barat Yitzhar berhampiran Nablus April 30, 2013. (Reuters/Nir Elias – think IN pictures @1WORLD Community)

According to the mayor of Qusra, Abdel Azim Wadi, Israeli settlers have severely damaged the area in dozens of attacks. He says the village has lost half of its lands to Israeli settlements, with hundreds of trees damaged, 18 sheep killed and six cars set ablaze.

The Israeli Defense Minister, Moshe Yaalon, has said he will show zero tolerance to such actions and seven Israelis have been questioned and placed under house arrest but Palestinians are sceptical further action will be taken.

The Palestinians say there is a campaign among the settlers known as ‘price tag’, which involves committing acts of violence as part of Israel’s policy of slowly seizing control of the West Bank, and that the Israeli soldiers do very little to stop it. It began in 2008, 3 years after Israel dismantled settlements in Gaza and four in the West Bank, AP reports.

Although Israeli settlements in the West Bank are illegal under international law, there are approximately 500,000 Jewish settlers living there.

Colonel Eran Makov, the deputy commander of an Israeli division in the West Bank, insisted that he had clear orders to stop all violence between civilians in the occupied territories.

“The policy of the IDF is to interrupt and stop every incident when a person attacks another person,” he said.

But Amos Harel, Israeli military correspondent for the Haaretz newspaper said that many young soldiers believe that their mission is to protect Jewish settlers.

“When extreme fringes among the settlers commit violence against the Palestinians, few soldiers can internalize this and change their behavior,” he wrote.

Police spokesman Micky Rosenfeld said that the police have formed special units to deal with the ‘price tag’ attacks focusing on surveillance, intelligence gathering and undercover operations but despite this the UN figures show a steady rise in the number of attacks on Palestinians by settlers.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.